1403/8/1 | دسته بندی :
جامعه شناسی
در این پنجسال در فضای عمومی و اینترنتی، تلاش کردم کمتر در خصوص این سوگ چندوجهی بگویم یا بنویسم، اما چند نکته مرا برآن داشت که چند خطی درباره این تجربه ناگوار بنویسم.
...................................................................
|
1403/8/1 | دسته بندی :
جامعه شناسی
شاید برای مخاطبان آنروز، حس و حالی که کاربران امروزی #شبکههای_اجتماعی اینترنتی دارند را بتوان تشبیه کرد: چشمانی که وقایع مختلف جهان، و حالا نه فقط ایران، در مقابل شبکههای مختلف اجتماعیِ اینترنتی، 59 ثانیه متوقف شده و دوباره به صفحه دیگری خیره میشود. انسانِ جهانِ امروز، در اینترنت، میبیند، یاد میکند و میخواهد و در نهایت خرج میکند.
...................................................................
|
1403/5/26 | دسته بندی :
جامعه شناسی
در دیدارهایی تعاطی منفی موج احساسات را هم شاهد بودیم. صباح شریعتی سالها زیر پرچم جمهوری آذربایجان کشتی میگیرد، پس از این شکست در مقابل امین میرزازاده، با درآوردن کفشهایش و بوسیدن تشک کشتی از دنیای قهرمانی خداحافظی کرد. میرزازاده، شریعتی را همراهی کرد و او را سوار بر کول خود دور تشک کشتی چرخاند تا قهرمان سابق ایرانی روی دوش یک ایرانی از دنیای قهرمانی خداحافظی کند. ماجرای ناهید کیانی و کیمیا علیزاده، در آغوش کشیدن یکدیگر و رویارویی دو ایرانی، بیش از ماجرای قبلی بسامد یافت. ممکن است برخی روی
...................................................................
|
1403/5/20 | دسته بندی :
جامعه شناسی هنر
برآوردن و نامی شدن شرلوک هولمز فقط متکی به نبوغ سرآرتور کانن دویل نیست. به دلیل پرداختن رسانهها و ظرفیت داستانی او برای انواع قالبهای هنری هم نیست. حتی به دلیل توجه به جرم و جنایت با مفهومی تازه در لندن 1880 تا 1920 هم نیست. نه این که این دلایل نباشد و یا مهم نباشد، همه اینها در برآمدن او موثر بوده است. اما آنچه اهمیت به سزایی دارد و باید به آن توجه کرد این است که هولمز و رقبای او تلاش داشتند بر اساس استنتاج منطقی معمایی را حل بکنند. معمایی که زندگی مردم را سخت کرده و با حل آن، آسودهتر زندگی کنند.
...................................................................
|
1403/5/20 | دسته بندی :
جامعه شناسی هنر
وقتی فیلم زنبوردار(The Beekeeper) را دیدم یاد برخی همسانپنداری میان طبیعت و جامعه افتادم. در دورهای، برای فهم جامعه، از طبیعت استفاده میشد. در قرن هجدهم چنین متفکران اجتماعی سربرآوردند و خود را فیلسوف اجتماعی میدانستند و ماندویل، یکی از آنهاست. او تلاش میکند در داستانی، جامعه زنبورهای عسل را به تصویر بکشد و به انسانها و جامعه انسانی بیاموزد، زمانی که با صداقت و فضیلت زندگی کنند، مثل زنبورها، جامعهشان رونق خواهد داشت. در عین حال او معتقد بود زمانی که تمایل برای نفع شخصی در کندو به وجود نیاید، اقتصاد کندو از بین میرود، پس، رذایل شخصی، منافع جمعی خلق میکند! روایت او از زنبورها، که به نظر او تقسیری از جامعه بود، در دوران خود جنجال آفرید اما مهم این بود که در دوران جدید، پای طبیعت/زنبور به دایره تفکر اجتماعی باز شد.
...................................................................
|
1403/5/20 | دسته بندی :
جامعه شناسی هنر
بعد از دیدن فیلم ساعت 5عصر، تقریبا همه کسانی که از سینما بیرون میآمدند، به نوعی معترض بودند به کارگردان، آن هم چه کسی؟ مهران مدیری.
...................................................................
|
1403/5/20 | دسته بندی :
جامعه شناسی هنر
در تروا که داستان اسباش برای ما ایرانیها مشهور است، شاهزاده زیبایی به نام کاساندرا نیز وجود دارد که بسیاری پریاموس، پدر او را، به خاطر این شاهزاده زیبا در جنگ یاری و همراهی کردند. در میان خیل علاقهمندان، آپولون که مقام الوهیتی داشت نیز عاشق او شد، و کاساندار دریافت قدرت پیشگویی را کابین خود قرار داد، اما بعد از رسیدن به این قدرت، از ازدواج سرباززد. آپولون نیز کاری کرد که هیچ کس پیشگوییهای بسیار دقیق او را باور نکند. او گفت که اگر پاریس، دومین پسر پریاموس، به اسپارت برود، جنگ آغاز میشود و شهر به نابودی کامل کشیده میشود. او درست گفت اما کسی باور نکرد.
...................................................................
|
1403/5/20 | دسته بندی :
جامعه شناسی هنر
محور کتاب انسان کرهشمالی است و بهتر بگویم انسان ایرانی به نمایندگی رضاامیرخانی، در حال رصد دیگریِمحرمانه است. مردمان ملتهای این دوصدسال اخیر، در زندگی به ظاهر مستقل، همچنان به سیاستهای آشکار و پنهان دولت یا همان حکومت، آغشته شدهاند. در زمانه پادشاهان، آشکارتر و شدیدتر و در زمانه پادشاهی دموکراسی، نهانتر و نرمتر. حتی نگاههای ملی هم آغشته به سیاستهاست. هرچقدر جامعه قویتر و دولتها، شکنندهتر، این سیاستها هم عقبتر و کمتاثیرتر. اما به هرحال وجودش را نمیتوان نادیده انگاشت.
...................................................................
|
1403/5/17 | دسته بندی :
جامعه شناسی
نویسندگان کتاب، بنای کلان روایتی جامعهشناختی از جامعه ایران دارند اما نه به زبان مرسوم دانشگاهی که برای متخصصان یک رشته نوشته میشود بلکه با زبانی که خوانندگان غیرمتخصص جامعهشناسی هم برای خواندن آن راحت باشند و بی آن که نگران گرفتار شدن در دایره مفاهیم و نظریههای تخصصی باشند، ایدههای اصلی کتاب را دریابند. البته این به معنای رویگردانی از جامعهشناسی و زبان آن نیست بلکه با نوع متفاوتی از روایت و نوشتن مواجهایم و تلاش بر این بوده که آنچه بر روی جلد کتاب نقش بسته محقق بشود: «داستان افول اجتماع در ایران»
...................................................................
|
1402/8/24 | دسته بندی :
جامعه شناسی
چکیده مقاله عمومی سازی هوش مصنوعی و آینده خبر در ایران، به ششمین سمینار بینالمللی سواد رسانهای و اطلاعاتی کرسی یونسکو در فرهنگ و فضای مجازی: دوفضاییشدن جهان، ارائه شد.
...................................................................
|
1402/8/24 | دسته بندی :
جامعه شناسی
چکیده مقاله هوش مصنوعی و لغزندهسازی افکارعمومی؛ چشمانداز جدید مفهومی، در ششمین سمینار بینالمللی سواد رسانهای و اطلاعاتی کرسی یونسکو در فرهنگ و فضای مجازی: دوفضاییشدن جهان، ارائه شد.
...................................................................
|
1401/6/24 | دسته بندی :
جامعه شناسی
پنجمین همایش بینالمللی اربعین، چهاردهم شهریور 1401 در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد. علاوه بر انتشار چکیده مقاله «صورتبندی سیاستهای فرهنگی عراق در پیادهروی اربعین»، مقاله را در یکی از نشستهای تخصصی همایش ارائه دادم.
...................................................................
|
1400/3/28 | دسته بندی :
جامعه شناسی سیاسی
واگیری مفهوم آشنایی است که بیشتر در این روزها کرونا و پیشتر بیماریهای عفونی را فرایادمان میآورد. اما بدافزارها، خشونتها، بحرانهای مالی، موردی مفید چون اختراعات یا مفاهیمی چون فرهنگ نیز شیوعپذیرند. برای فهم شیوع و واگیری باید به سمت فهم الگوها و الگویابیها پیش رفت. حتی فهم جامعه هم الگوی خاص خود را میخواهد.
...................................................................
|
|