به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از سازمان جهاد دانشگاهی، کتاب فلسفه اجتماعی هنر در اندیشه دکارت و ملاصدرا به قلم محمد آقاسی و به تلاش انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر و روانه بازار نشر شد.
هنر، همانند بسیاری دیگر از مفاهیم پیرامون فضای فکری ما آن چیزی نیست که همواره فکر می کنیم که بوده است، و آنچنان سهل و ممتنع نیست که در تعریف و تنقیح آن می اندیشیم.
هنر به معنای رایج امروزی و هنرمند به آن معنا که می شناسیم، ایده ای است که در فضای فکری دنیای مدرن شکل گرفته است؛ در حالی که هنر در عرصه عملی، بالا و بلند فراوان را طی نموده و آثار هنری گوناگونی را در عصرهای مختلف و در عرصه های گوناگون شاهد بوده ایم. در حیطه نظری - فلسفی هم گاه اندیشمندان حوزه های مختلف تحت تأثیر فضای هنری سخن گفته اند و آن را نقد و بررسی نموده اند و در برخی موارد، افکار و گفتار آنان هنر و هنرمندان را تحت تأثیر قرار داده است.
برای داشتن هنر بومی متناسب جامعه ایرانی و مبتنی بر ریشه های فرهنگی، می بایست فکر بومی داشته باشیم. با تکیه بر آنچه در غرب است نه تنها نمی توان هنری بومی داشت، بلکه با بهترین تلاش خواهیم توانست هنر غربی را در ایران باز تولید نماییم.
فلسفه هنر، به طور طبیعی، به بررسی پرسش های فلسفی در بنیاد هنر می پردازد و تلاش می کند در این حیطه به هستی شناسی بپردازد. در این قلمرو تنها از رویکرد و ابزار فلسفی استفاده می شود نه موضوعاتی که بنیان فلسفه محض است.
در کتاب فلسفه اجتماعی هنر در اندیشه دکارت و ملاصدرا تلاش می شود ضمن بررسی معنا و مفهوم فلسفه اجتماعی هنر، به مقایسه آراء دو فیلسوف پیش گفته بپردازیم.
از آنجا که هر دو آنها در کار خویش نوآور(مبدع) بودهاند، در عرصه هنر و نیز نوع حضور هنر در جامعه نظریات جدیدی را خواهند داشت که بررسی و مقایسه آن می تواند در شرایط فعلی، فهم نسبت میان ما و هنر غرب که گستره و سیطره خویش را در عرصه اجتماعی ما نیز داشته است، واکاوی کند.
«از چیستی شناسی تا هستی شناسی هنر»، «فلسفه اجتماعی از منظر دکارت و ملاصدرا»، «فلسفه اجتماعی هنر صدرایی»، «هنر از منظر هنرمندان، زندگی و زمانه دکارت»، «زندگی و زمانه ملاصدرا» و «منابع و ماخذ» فصلهای این کتاب است.
کتاب فلسفه اجتماعی هنر در اندیشه دکارت و ملاصدرا به قلم محمد آقاسی، در 246 صفحه، با شمارگان 1000 نسخه و با قیمت هفت هزار تومان به همت انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر و روانه بازار نشر شده است.