کلاب‌هاوس و انتخابات ۱۴۰۰
1400/3/12 | دسته بندی : جامعه شناسی سیاسی

آقاسی، محمد(1400) کلاب‌هاوس و انتخابات ۱۴۰۰ ، روزنامه دنیای اقتصاد، شماره 5174، 1400/2/30، صص2، شماره خبر: ۳۷۶۵۸۶۷

 

برای مطالعه اصل مطلب اینجا کلیک کنید.

 

«اندکی پیش داشتن تلفن‌همراه در مدرسه جرم بود و حالا مدرسه در تلفن‌همراه برگزار می‌شود.» جمله تامل‌برانگیزی که از دوره کرونازده به یادمان خواهد ماند. درحال‌حاضر فضای مجازی به محل زندگی مردم ایران بدل شده است.

 

«اندکی پیش داشتن تلفن‌همراه در مدرسه جرم بود و حالا مدرسه در تلفن‌همراه برگزار می‌شود.» جمله تامل‌برانگیزی که از دوره کرونازده به یادمان خواهد ماند. همان فضای مجازی که میان موافقان و مخالفانش همچنان دست به دست می‌شود، اما به نقطه‌ای در ایران تبدیل شده که برخی سیاستگذاران و سیاستمداران، مجازی بودنش را قبول نمی‌کنند و فراموش کرده‌اند مقصود از مجاز، نامتعین بودن آن نیست. بعضی از آنها اعتقاد پیدا کرده‌اند از فضای واقعی نیز، واقعی‌تر شده است. دیر زمانی نگذشته که به ازای هر فرد یا شرکت یا سازمان، صفحه‌ای مجازی در اینترنت گشوده می‌شد و مقصود از فضای مجازی نیز نوعی اعلام حضور یا ثبت در آن، تلقی می‌شد. حال آنکه درحال‌حاضر فضای مجازی به محل زندگی مردم ایران بدل شده است. به صورتی که به تفصیل از آن به عنوان «هتروتوپیای ایرانی» سخن گفته‌ام (انتشارات آرما، ۱۳۹۹). «دیگرفضایی» که ایرانیان با کنش‌های مختلف در آن زندگی می‌کنند. کنش‌هایی که گاه و بی‌گاه تعجب‌برانگیز هم شده و می‌شود.

 

 

اما نه فقط در این دوره، و نه در دو انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری ایران با فیس‌بوک و تلگرام، که در انقلاب مشروطه با تلگراف و در انقلاب اسلامی با نوار کاست، گویی پای رسانه‌های جدید در رخدادهای سیاسی ایران همیشه در میان بوده است. به‌خصوص انتخابات ۱۳۹۲ را با جنبش فیس‌بوکی و انتخابات ۱۳۹۶ را نیز با طعم تلگرام می‌توان به یاد آورد. اکنون و در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ ریاست‌جمهوری، بازیگر جدیدی به میدان آمده و برخی اذهان را به خود مشغول داشته است: «کلاب‌هاوس».

سوال این است که آیا این فضای جدید می‌تواند در میدان انتخابات میان‌داری و غلبه پیدا کند؟ پاسخ به راحتی میسور نیست. خاصه آنکه این نرم‌افزار جدید، هنوز از عرصه پژوهش و پیمایش به دور بوده است. مراکز نظرسنجی نیز از آنجا که کمتر به ماهیت و مفهوم افکارعمومی توجه دارند و تلاش می‌کنند کارفرمایان آشکار و پنهان خویش، و نیز مسوولان و دست‌اندرکاران را راضی کنند، به سوالات مشابه اکتفا می‌کنند. لذا برخی مفاهیم چون سرزمین دست‌ناخورده و ناشناخته باقی می‌ماند و این بار نیز نوبت به این پدیده نوظهور رسیده است. با وجود این شاید با چند حدس علمی بتوان به مرزهای این سرزمین نزدیک شد.