مغالطه شهرت‌سنجی به‌جای نظرسنجی
1400/3/12 | دسته بندی : جامعه شناسی سیاسی

 

آقاسی، محمد(1400) مغالطه شهرت‌سنجی به‌جای نظرسنجی، روزنامه دنیای اقتصاد، شماره 5170، 26/2/1400، صص2، شماره خبر:  ۳۷۶۴۷۰۶

 

برای مطالعه اصل مطلب اینجا کلیک کنید.

 

در پیش‌فصل و فصل انتخابات جریان مشهور به اصولگرایی اعلام کرده شخص یا اشخاصی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ مورد حمایت قرار می‌گیرند که در نظرسنجی‌ها نسبت به باقی افراد پیشی گرفته باشند. جریانی که به اصلاح‌طلبان نیز مشهور شده‌اند، برای حمایت از کاندیدای موردنظر خویش شرط نظرسنجی را قید کرده و می‌کنند. بی‌تردید از این جهت که نظرسنجی‌ها در جامعه ایران بسیار بیشتر از زمانه‌های قبلی دارای اهمیت شده و سیاست‌ورزان و سیاست‌مداران لااقل بر زبان، از نظرسنجی سخن می‌گویند، این سخنان قابل‌توجه است. اما این جریان‌ها چگونه و از کدام نظرسنجی‌ها تغذیه می‌کنند؟

در امر سیاست و در بسیاری از کشورهای دنیا احزاب و جریانات سیاسی اقدام به نظرسنجی می‌کنند. چرخه اجرای نظرسنجی‌ها و انتشار نتایج آن، یکی از کنش‌های جریان انتخابات در آن کشورهاست. در ایران هم تلاش‌هایی در این‌خصوص شده و می‌شود. اما به‌طور معمول جریان‌های سیاسی کشور در حوزه نظرسنجی مصرف‌کننده هستند. هرچند در دوره‌های گذشته برخی احزاب اقدام به نظرسنجی کردند و شاید در انتخابات پیش‌رو نیز اقدام کنند، اما از آنجا که اصول علمی در نظرسنجی‌های حزبی ایرانی رعایت نمی‌شود، نمی‌توان به آنها اعتماد کرد.