نگرش سنجی و ضرورت سیاستگذرای تعاملی
1394/10/23 | دسته بندی : جامعه شناسی

در پیشرفت همه کشورها توجه به دانش و علم در سطوح گوناگون و در رشته های مختلف یکی اصل بنیادی و اساسی است. سوال اینجاست که چرا در کشور ما علوم و در میان علوم، علوم انسانی و در میان علوم انسانی، علوم اجتماعی چندان در مدار توسعه و پیشرفت کشور نقشی را ایفا نمی کنند و یا نقش های جزیی و گاه تزیینی را پذیرا شده اند؟ همواره و در نقد حکومت و دولت، عدم توجه به این علوم مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. اما یکی از دلایل کمتر دیده شدن علوم انسانی کشور به ویژه در جایگاه پیشران پیشرفت، پیش آمدن پدیده «تخته سیاهی شدن علم انسانی» ایرانی است؛ بدین معنا که بیشتر این علوم انسانی در دوتایی «تدریس/تحصیل» گرفتار آمده اند و فقط و فقط تدریس می شوند و دانش آموختگان نیز برای این تحصیل می کنند و تربیت می شوند که در نهایت روزی تدریس نمایند. حتی با تعدد دانش آموختگان علوم انسانی و علوم اجتماعی، گرفتاری فهم مسائل متعدد فرهنگی و اجتماعی جامعه ایرانی به طور جدی باقی مانده است. برخی از داده های ثبتی نمایان گر آنومی در جامعه ایرانی است.

  • موسسه اینفورم، که خطر بلایای طبیعی و بحران‌های انسانی را در کشورهای دنیا ارزیابی می‌کند، ایران را در گزارش سال ۲۰۱۵ خود در رده کشورهای بسیار پرمخاطره دنیا قرار داده و رتبه ایران را ۳۳ اعلام کرده است. چهار مخاطره طبیعی در ایران را به ترتیب شدت و وسعت تلفات، زلزله، سیل، خشکسالی و توفان اعلام شده است.
  • روزانه ۶۵ میلیون لیتر بنزین در کل کشور مصرف می شود.
  • ایران رتبه پنجم دنیا را در مرگ ناشی از تصادفات دارد. روزانه ۳۲ میلیارد تومان خسارت تصادفات در کشور برآورد شده است.
  • پنج درصد از مردم دچار فقر مطلق هستند. حدود ۱۵ درصد جمعیت کشور زیر خط فقر هستند. حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار خانوار نیز تحت پوشش دائمی کمیته امداد و بهزیستی هستند. حدود ۱۰ میلیون نفر مستحق دریافت سبد غذایی تشخیص داده‌ شده‌اند. ۷ میلیون کارگر ایرانی کمتر از ۷۱۲هزار تومان مزد می‌گیرند.
  • آمار حاشیه نشینان از ده تا یازده میلیون نفر گزارش شده است.
  • ده درصد زندانیان بی‌سواد هستند. نزدیک به ۷۰ درصد افرادی که در زندان حضور دارند، جوان‌ هستند(زیر ۴۰ سال سن دارند) .مدرک ۴۰ درصد جوانان زندانی حداکثر سیکل است.
  • مرکز آمار ایران نرخ بیکاری سال ۹۳ را ۱۰٫۶ درصد اعلام کرد که این نرخ برای مردان ۸٫۸ و زنان ۱۹٫۷ درصد گزارش شده است. نرخ بیکاری سال ۹۲ معادل ۱۰٫۴درصد اعلام شده بود. براساس این گزارش سهم شاغلان در بخش های کشاورزی، صنعت و خدمات به ترتیب ۱۷٫۹،۳۳٫۸ و ۴۸٫۳ درصد می باشد.
  • هم اکنون ورودی های دانشگاههای کشور دارای نسبت ۶۰ به ۴۰ به نفع زنان است. در حال حاضر زنان جوان در ۲۰ استان کشور با بیکاری بالای ۴۰ درصد مواجه هستند. ۹ استان دارای نرخ بیکاری بیش از ۴۰ درصد، ۶ استان با بیش از ۵۰ درصد، سه استان دیگر با بالغ بر ۶۰ درصد و ۲ استان هم دارای نرخ بیکاری زنان جوان بالای ۷۰ درصد هستند.
  • براساس گزارش نتایج آمار گیری زمستان ۹۳ که از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافته، استانهای کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری با نرخ بیکاری بالای ۷۰درصد مواجه هستند. همچنین استانهای ایلام، فارس و مازندران با نرخ بیکاری بالای ۶۰ درصد زنان جوان ۱۵تا ۲۴ ساله مواجه می باشند.
  • ایرانیان سالانه ۶۵ میلیارد نخ سیگار دود می کنند. ۶۵ هزار نفر سالانه بر اثر مصرف سیگار در کشور فوت می کنند. ۳۰ درصد سیگار موجود در بازار ایران قاچاق است. سالانه۴۲۰ میلیون لیتر الکل در کشور مصرف می شود. رشد مواد صنعتی مخدر طی ۵ سال گذشته از ۴ به ۲۴ درصد رسیده است. بر اساس آمار رسمی، یک میلیون و ۳۰۰ هزار معتاد در کشور وجود دارد. مطابق آمارهای غیررسمی، دو میلیون و ۴۰۰ هزار معتاد وجود دارد.
  • تا اول فروردین سال ۱۳۹۴ در مجموع ۲۹ هزار و ۴۱۴ نفر افراد مبتلا به ایدز/«اچ.آی.وی» در کشور شناسایی شده اند. که ۸۸ درصد مبتلایان به ایدز را مردان و ۱۲ درصد را زنان تشکیل می دهند. تاکنون ۶۹۹۰ نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده است. ۶۲۰۲ نفر از افراد مبتلا به «اچ.آی.وی» جان خود را از دست داده اند.

برای رسیدن به قله رفیع توسعه و پیشرفت چاره‏ای جز تبدیل شدن آن به خواست عمومی و مطالبه نیست. توجه به این امر و توجه به افکارعمومی و خواست ملّت‏ها خود پایه پیشرفت تلقی می‏شود. پاسکال افکار عمومی را از این جهت«ملکه جهان» نام نهاده است که در دنیای جدید قدرتمندانه باعث تغییر و تحول می‏گردد. فهم حوزه عمومی با توجه به نحوه مشارکت مردم و توجه به افکار عمومی عامل تسریع در توسعه و پیشرفت کشور است. البته هیچ‏گاه حکومت‏ها و دولت‏ها در انواع مختلف از تلاش برای جهت‏دهی به افکار عمومی فروگذاری نمی‏کنند. امّا بهترین و جه آن که در مسیر توسعه و پیشرفت قابل تأمل است سیاستگذاری برای افکار عمومی از نوع تعاملی است. مصداق «سیاستگذاری تعاملی» توجه به افکار عمومی از طریق سنجش نگرش‏های مردم در حوزه‏های گوناگون است. از این رو است که نگرش‏ سنجی‏ها و نظرسنجی‏ها در میدان سنجش تجربی و دوری گزینی از محصور شدن علم در دانشگاه می‏تواند کمک شایان به پیشرفت همه جانبه کشور نماید.

...................................................................
ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما:
آخرین مطالب
موضوع: طرح درس
1402/12/13 | دسته بندی : جامعه شناسی
.......................................
موضوع: طرح درس
1402/12/13 | دسته بندی : جامعه شناسی
.......................................
موضوع: عکس
1402/12/5 | دسته بندی : جامعه شناسی
.......................................
.......................................
موضوع: عکس
1402/9/29 | دسته بندی : جامعه شناسی رسانه
.......................................
موضوع: عکس
1402/9/29 | دسته بندی : جامعه شناسی رسانه
.......................................
موضوع: نوشته
1402/9/25 | دسته بندی : جامعه شناسی رسانه
.......................................
موضوع: درآیینه رسانه
1402/9/25 | دسته بندی : جامعه شناسی رسانه
.......................................
.......................................
موضوع: درآیینه رسانه
1402/9/5 | دسته بندی : جامعه شناسی
.......................................
موضوع: درآیینه رسانه
1402/8/26 | دسته بندی : -
.......................................
موضوع: درآیینه رسانه
1402/8/26 | دسته بندی : -
.......................................
موضوع: درآیینه رسانه
1402/8/26 | دسته بندی : -
.......................................
موضوع: درآیینه رسانه
1402/8/26 | دسته بندی : مطالعات شیعی
.......................................
موضوع: درآیینه رسانه
1402/8/24 | دسته بندی : جامعه شناسی
.......................................
موضوع: درآیینه رسانه
1402/8/24 | دسته بندی : جامعه شناسی
.......................................
موضوع: کتاب
1402/8/24 | دسته بندی : -
.......................................
موضوع: عکس
1402/8/24 | دسته بندی : جامعه شناسی
.......................................
موضوع: درآیینه رسانه
1402/8/24 | دسته بندی : جامعه شناسی
.......................................
موضوع: نوشته
1402/8/24 | دسته بندی : جامعه شناسی
.......................................