انتشار کتاب «جستارهایی در ایران در آستانة انتخابات»
1394/10/7 | دسته بندی : جامعه شناسی سیاسی

 انتشار کتاب «جستارهایی در ایران در آستانة انتخابات»؛

طرح مشترک پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و شورای اجتماعی کشور
 
باتوجه به نزدیکی انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، بررسی انتخابات ازمنظر اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، در قالب پرونده‌ای با تمرکز بر ابعاد اجتماعی و فرهنگی احتمالی انتخابات و روندهای متصور در آن، با هدف ارائۀ ارزیابی‌ای دقیق‌تر از وضعیتِ کشور به مسئولان و نهادهای تصمیم‌گیر و سیاست‌گذار، ضروری می‌نمود.
 
 
 
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، در طرحی مشترک و با حمایت شورای اجتماعی کشور، با هدف ارائه ارزیابی‌ای دقیق‌تر از وضعیتِ ایران در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، طرح رصد فرهنگ و اجتماع ایران درآستانه انتخابات – از مجموعه طرح‌های رصد فرهنگ و اجتماع پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات - را پی گرفت. بدین منظور، در شهریور سال‌جاری، از جمعی از صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف علوم اجتماعی درخواست شد تا با مشارکت و همکاری در طرح  «رصد فرهنگ و اجتماعِ» پژوهشگاه فرهنگ، هنر، و ارتباطات، نگارش جستاری را در خصوص ملاحظات فرهنگی ‌اجتماعی انتخابات، مطالبات اقشار مختلف و یا نقش رسانه‌های نوین در انتخابات عهده‌دار شوند.
در مجموعه «جستارهایی در ایران در آستانه انتخابات» که با همکاری ۳۴ صاحب‌نظر علوم اجتماعی تدوین شده، در سه بخش «انتخابات و ملاحظات اجتماعی‌ فرهنگی»، «انتخابات و مطالبات» و «انتخابات و رسانه‌ها» منتشر شده است، تلاش بر آن بوده که از طیف گسترده‌ای از صاحب‌نظران و اندیشمندان علوم اجتماعی برای همکاری دعوت به عمل آید و معرکه‌آرایی فراهم شود و اندیشمندان تا حد امکان دیدگاه‌های خود را آزادانه بیان کنند. با این حال، تأکید پژوهشگاه این بوده است که نویسندگان در نگارش جستارها از موضع‌گیری سیاسی و هواداری از یکی از این دو جناح سیاسی جدا خودداری کنند.
جستارهای نگاشته‌ شده برای «جستارهایی در ایران در آستانه انتخابات» به این شرح‌اند:
 
•   انتخابات و ملاحظات اجتماعی‌فرهنگی
پیچیدگی جامعه و کنش جمعی مردم در ایران / محمدآقاسی
نگاهی به رابطۀ روحانیت و مجلس، از مشروطه تا امروز؛ استغنای سازمان روحانیت از مجلس / حسن اجرایی
انتخابات پارلمانی، هویت جمعی و امر سیاسی/ ریحانه اصلان‌زاده
سازمان‌های رفاهی،کنترل سیاسی، شهروندی / رضا امیدی
تأملی بر مشارکت طبقۀ متوسط در انتخاباتِ پیشِ‌رو / یاسر باقری
پیامدهای نگاه اصالی به جای نگاه آلی به انتخابات در ایران / محمدرضاجوادی یگانه
اقوام و انتخابات / ابراهیم حاجیانی
بررسی هویت مورد نظرگفتمان جمهوری اسلامی ایران در قبال زنان / سید محمد مهدی خویی
وندالیسم انتخاباتی؛ تخریب اموال عمومی یا تخریب افکار عمومی؟ / محمد مهدی رحمتی
اقتصاد انتخابات مجلس / علی سرزعیم
لنینی‌ شدن فرایند / علیرضا شجاعی‌‌زند
امتناع وعده‌های انتخاباتی درسطح ملّی / عباس عبدی
مجلس شورای اسلامی و سرمایۀ اجتماعی / غلامرضاغفاری
تحلیل پیامدهای اجتماعی و فرهنگی انتخابات؛ از منظر منازعات کلامی / محمدجواد غلامرضا کاشی
الزامات مجلس دهم برای بقا و ارتقای ایران / محمد فاضلی
گذار به مردم‌سالاری مستقیم / ناصر فکوهی
دروغگویی در انتخابات؛ اَشکال، سطوح و پیامدها / حسن محدثی گیلوایی
احزاب شه‌ساخته دورۀ پهلوی و انتخابات / رضا مختاری اصفهانی
انتخابات فرصتی برای انشقاق یا ائتلاف / احمد میدری
ملاحظاتی دربارۀ انتخابات در ایران / جواد میری
انتخابات و فرهنگ شهرت؛ مشاهیر ورزشی و هنری(سلبریتی‌ها) و انتخابات در ایران / سیده راضیه یاسینی
 
•   انتخابات و مطالبات
انتخابات و مطالبات زنان / شیرین احمدنیا
انتخابات و مطالبات رأی اولی‌ها / سمیه توحیدلو
انتخابات، آموزش عمومی و مسئلۀ آب / جبار رحمانی
مطالبات در حوزۀ گازطبیعی و آیندۀ ایران / مجیدعباسی
انتخابات و اقلیّت‌های مغفول: صدا و ژئوپلیتیک قومی‌-دینی / مهرداد عربستانی
رصد اقتصاد هنر ایران درآستانۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی / محمدرضا مریدی
 
•   انتخابات و رسانه‌ها
رویکرد شبکه‌های تلویزیونی ماهوارهای به انتخابات ایران / عبدالله بیچرانلو
استفاده ازظرفیت پیام‌ رسانه‌ای موبایلی در انتخابات / شادی ضابط
آن‌لاین بدون ایمیل / محمد معماریان
الگوی تبلیغات رسمی انتخابات در ایران با تأکید بر صدا و سیما / نوح منوّری
ناآرامی در نهاد ناپایدار شبکۀ همراه / فرشاد مهدی‌پور
رفتار انتخاباتی بانگاهی به مصرف رسانه‌ای / عباس نعمتی
اهمّیت ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی مجازی درآستانۀ انتخابات مجلس دهم / حسین یزدان‌شناس
...................................................................
ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما:
آخرین مطالب
موضوع: طرح درس
1402/12/13 | دسته بندی : جامعه شناسی
.......................................
موضوع: طرح درس
1402/12/13 | دسته بندی : جامعه شناسی
.......................................
موضوع: عکس
1402/12/5 | دسته بندی : جامعه شناسی
.......................................
.......................................
موضوع: عکس
1402/9/29 | دسته بندی : جامعه شناسی رسانه
.......................................
موضوع: عکس
1402/9/29 | دسته بندی : جامعه شناسی رسانه
.......................................
موضوع: نوشته
1402/9/25 | دسته بندی : جامعه شناسی رسانه
.......................................
موضوع: درآیینه رسانه
1402/9/25 | دسته بندی : جامعه شناسی رسانه
.......................................
.......................................
موضوع: درآیینه رسانه
1402/9/5 | دسته بندی : جامعه شناسی
.......................................
موضوع: درآیینه رسانه
1402/8/26 | دسته بندی : -
.......................................
موضوع: درآیینه رسانه
1402/8/26 | دسته بندی : -
.......................................
موضوع: درآیینه رسانه
1402/8/26 | دسته بندی : -
.......................................
موضوع: درآیینه رسانه
1402/8/26 | دسته بندی : مطالعات شیعی
.......................................
موضوع: درآیینه رسانه
1402/8/24 | دسته بندی : جامعه شناسی
.......................................
موضوع: درآیینه رسانه
1402/8/24 | دسته بندی : جامعه شناسی
.......................................
موضوع: کتاب
1402/8/24 | دسته بندی : -
.......................................
موضوع: عکس
1402/8/24 | دسته بندی : جامعه شناسی
.......................................
موضوع: درآیینه رسانه
1402/8/24 | دسته بندی : جامعه شناسی
.......................................
موضوع: نوشته
1402/8/24 | دسته بندی : جامعه شناسی
.......................................