شفقنا(پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه)- کتاب «دیگری رسانه ای» با هدف مطالعه جامعه شناختی شبکه ماهواره ای «من و تو» منتشر شد.
به گزارش شفقنا، تعداد تلویزیون های ماهواره ای بسیار بیش از گذشته شده است که یکی از معروف ترین آنها شبکه تلویزیونی «من و تو» می باشد.
در سال 1390 پژوهشی اجتماعی با محوریت تحلیل محتوا، تحلیل روایت، تحلیل گفتمان و تحلیل نشانه شناسی این شبکه صورت گرفته است که در کتابی با عنوان «دیگری رسانه ای» منتشر شده است.
این کتاب در پنج فصل طراحی شده است؛ فصل اول با عنوان «جهان رسانه ها و رسانه های جهان» مروری بر وضعیت شبکه های ماهواره ای جهانی شده است. فصل دوم به تبارشناسی شبکه من و تو پرداخته است. فصل سوم و چهارم نیز به روش های تحقیق و نیز یافته های تحقیق اختصاص یافته است. در فصل آخر نیز نتایج مطالعه تجربی میزان و نحوه استفاده این شبکه توسط دانشجویان دانشگاه های تهران منعکس شده است.
در معرفی این کتاب آمده است: اثرگذاری بر افکار عمومی، عقاید و احساسات افراد، عملی است که دیگر با زور صورت نمیگیرد بلکه هدفی بلند مدت است که ابزار و روشهای خاص خود را میطلبد. افکار عمومی با مفاهیم، نمادها، امور فرهنگی و انتزاعی شکل میگیرد و راهبرد اثرگذاریاش مبنی بر فشاری است که به صاحبان قدرت و دولتها میآورد. در این میانه رسانهها مهمترین ابزار شکلدهی به افکار عمومی در جهان معاصر تبدیل شدهاند. رسانههای جهان با تصاویری که پیاپی تولید می کنند، «دیگری»هایی نوین هستند که دنیای واقعی و فضای معرفتی بشری را به راحتی شکل می دهند و در واقع انسان امروز در دنیای «دیگری» هایی که رسانه ای شدهاند به سر میبرد.
این پژوهش به همت دکتر مهرشاد شبابی، محمد آقاسی و حنانه سادات صفوی به سرانجام رسیده و کتاب آن در 206 صفحه و توسط انتشارات راه تدبیر راهی بازار کتاب شده است.
مطالعه این کتاب به دستاندرکاران رسانههای جمعی و نیز استادان، دانشجویان و صاحب نظران حوزه رسانه توصیه می گردد.