دانشکده علوم انسانی دانشگاه علم و فرهنگ
درس روش تحقیق
نيمسال دوم 1393-1394
شنبه؛ 16- 19
به طور کلي منظور از روش تحقيق و پژوهش، ارائه مهارتها و تجربههايي است كه دستيابي به هدف های علمی را آسانتر و عمليتر ميسازد و با صرف وقت كمتر، نتايج بيشتري به دست ميآيد. يعني هر كاري بر مبناي روشهاي برگرفته از تجربهها و موفقيتها انجام پذيرد. در واقع پايه هر علمي، روش شناخت آن است و اعتبار و ارزش قوانين هر علمي، به روش شناختي مبتني است که در آن علم به کار ميرود. کلیات روش تحقیق در علوم انسانی از اشتراک برخوردار است و میبایست متناسب با هر رشته از آن بهره جست. همانطور که شناخت مسائل اجتماعی برای یک مدیر فرهنگی-هنری ضروری است، روش دستیابی و فهم مسائل نیز ضروری به نظر میرسد. علی رغم منابع مختلف و متعدد در روش تحقیق جهت سهولت کار دانشجویان عزیز و نیز آموختن کاربردی تر این درس، برای این ترم یک منبع اصلی معرفی می گردد و سایر منابع مورد استفاده در هر جلسه از کلاس نیز ارائه شده است. منبع اصلي برای این درس نیز کتاب ذیل خواهد بود
§ حافظ نیا، محمدرضا(1390)مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی. تهران: انتشارات سمت.
***
شرح درس
● جلسه اول: 18 بهمن؛ آشنایی با مباحث و شرح اهداف درس.
● جلسه دوم: 25 بهمن؛ کليات، تشریح طرح درس و مفهوم شناسی.
v صص 1-52 منبع اصلی
طالبان، محمدرضا(1391)جستارهای روشی در علوم اجتماعی. تهران: نشر عروج.
رفیع پور، فرامرز(1386) آناتومی جامعه. تهران: شرکت سهامی انتشار.
● جلسه سوم: 2 اسفند؛ رویکردهای غالب فلسفی در پژوهش.
ایمان، محمد تقی(1391) فلسفه روش تحقیق در علوم انسانی. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
بلیکی، نورمن(1391) پارادایم های تحقیق در علوم انسانی. ترجمه گروه مترجمین. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
فی، برایان(1383) پارادایم شناسی علوم انسانی. تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
امزیان، محمد محمد(1380) روش تحقیق علوم اجتماعی از اثبات گرایی تا هنجارگرایی. ترجمه عبدالقادر سواری. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
● جلسه چهارم: 9 اسفند؛ مراحل کلی انجام تحقیق.
v صص 55-52 منبع اصلی
بیکر، ترز ال.( 1388) نحوه انجام تحقیقات اجتماعی. ترجمه هوشنگ نائبی. تهران: نشر نی.
ساروخانی، باقر(1381) روشهای تحقیق در علوماجتماعی(دوجلد). تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
● جلسه پنجم: 16 اسفند؛ انواع تحقیق، انواع روش.
v صص 58-63 منبع اصلی
بلیکی، نورمن(1392) طراحی پژوهش های اجتماعی. ترجمه هوشنگ نائبی. تهران: نشر نی.
بیکر، ترز ال.( 1388) نحوه انجام تحقیقات اجتماعی. ترجمه هوشنگ نائبی. تهران: نشر نی.
● جلسه ششم: 23 اسفند؛ فرایند و تکنیکهای مساله یابی.
v صص 97-128 منبع اصلی
بیکر، ترز ال.( 1388) نحوه انجام تحقیقات اجتماعی. ترجمه هوشنگ نائبی. تهران: نشر نی.
ساروخانی، باقر(1381) روشهای تحقیق در علوماجتماعی(دوجلد). تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
● جلسه هفتم: 15 فروردین؛ فرضیه: انواع،کارکرد و اهمیت.
v صص 130-140 منبع اصلی
کیوی، ریموند و کامپنهود(1387) روش تحقیق در علوم اجتماعی. ترجمه عبدالحسین نیک گهر. تهران: نشر توتیا.
● جلسه هشتم: 22 فروردین؛ جایگاه و کارکرد نمونه گیری.
v صص 143-168 منبع اصلی
عمیدی، علی(1392) نمونه گیری و كاربردهای آن. تهران: مرکز نشردانشگاهی.
شوشا، هلن(1379)کاوش در جامعه شناسی روانی. ترجمه سعید کتبی، تهران: نشر نی.
اس.له، پل و لمی شو، استنلی(1381) نمونه گیری؛ روش ها و کاربردها. ترجمه گیتی مختاری و امیر مجدی. تهران: پژوهشگاه آمار.
● جلسه نهم: 29 فروردین؛ آزمون ميان ترم.
● جلسه دهم: 5 اردیبهشت؛ متغیر: مفاهیم و انواع.
v صص 97-128 منبع اصلی
گروهنویسندگان(1389)درآمدی بر روشهایکمیوکیفی تحقیق در علوماجتماعی. تهران: انتشارت جهاددانشگاهی.
سنجری، احمدرضا(1388) روش هاي تحقيق در مديريت. تهران: مهرگانقلم.
● جلسه يازدهم: 19 اردیبهشت؛ شیوه ها و تکنیکهای گردآوری اطلاعات.
والی من، نیکلاس(1387) روش تحقيق در علوم اجتماعي. ترجمه محسن نيازي، مصطفي صلابت و فريدون بهادارني. تهران: انتشارات پندار پارس.
خاکی، غلامرضا(1379)روش تحقيق در مديريت. تهران: مركز انتشارات بازتاب.
سنجری، احمدرضا(1388) روش هاي تحقيق در مديريت. تهران: مهرگانقلم.
بیانی، احمد(1374) نگرش و روش در تحقيق. تهران: نشر دنيايپژوهش .
●جلسه دوازدهم: 2 خرداد؛ آشنایی با روش های کیفی تحقیق.
ایمان، محمدتقی(1391) روش شناسی تحقیقات کیفی. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
طالبان، محمدرضا(1393) روششناسی مطالعات انقلاب. تهران: نشر عروج.
استراس، آنسلم و کوربین، جولیت(1387) اصول روش تحقیقکیفی. ترجمه بیوک محمدی. تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
● جلسه سيزدهم: 9 خرداد؛ *** دریافت و بررسی فعالیت های کلاسی***
● جلسه چهاردهم: 16 خرداد؛ کاربردها و کاربستهای تحقیق.
***
شيوه تخصیص نمره
v حضور و مشارکت در کلاس: نمره منفي براي غيبت (بيش از 2 جلسه غيبت، هر جلسه 0.5 نمره کسر ميشود. بعد از هر جلسه، به هيچ وجه غيبت آن جلسه اصلاح نخواهد شد.) خروج از کلاس بلامانع است، ولی ورود به کلاس بعد از شروع کلاس، مجاز نیست. هر دو جلسه تاخیر، یک جلسه غیبت محسوب می گردد.
v نمره مشارکت در کلاس (انتقاد، پرسش و حضور موثر در مباحث) به نمره کل اضافه مي شود.
v فعالیت کلاسی: 5 نمره(مطابق آنچه در کلاس توضیح داده خواهد شد.)
v آزمون ميان ترم: 3 نمره. آزمون میان ترم همراه با سوالات تحلیلی که استفاده از قدرت تفکر و ارائه دانشجو را می طلبد و از کتاب معرفی شده و مباحث مطرح شده در کلاس می باشد.
v آزمون پايان ترم: 10 نمره. شامل مطالب کلاسی و مباحثی از کتاب اصلی معرفی شده میباشد.
v زمان مراجعه براي رفع اشكال قبل و بعد از کلاس و یا از طریق پست الکترونیکی میباشد.
وبسایت: www.mohammadaghasi.ir
پست الكترونيك: info@mohammadaghasi.ir